Planurile le-am cumparat de la Selway-Fisher, placajul Okoume de 10mm de la Holver din Brasov. Rasina si intaritor de la Polydis din Bucuresti.
Am inceput constructia la data de 19 August 2011 cu dorinta de a finaliza barca la primavara.
Cam asa ar trebui sa arate:
Am inceput cu organizarea atelierului apoi trasarea liniilor pe placaj:
Urmeaza procesul lung si istovitor de taiere a fiecarei piese…
Foaia de placaj are 2.5m iar barca 5m. Asta inseamna ca fasiile care vor forma corpul ambarcatiunii vor trebui lipite. Tehnica folosita se numeste „Butt Strap”. Mai jos am testat imbinarea
Fasiile for fi asamblate conform procedeului „Stitch and Glue” sau „Stitch and Tape”. Placajul este „cusut” cu sarma sau cu coliere de plastic pentru a-i da forma dorita. Apoi muchiile se umezesc cu rasina epoxi pentru ca amestecului de epoxi si rumegus sa faca priza buna. Dupa uscare se inlatura sarmele sau colierele si se continua chituirea. Mai jos am testat tehnica inbinarii.
Inainte sa ne aventuram in lipici luam bine toate muchile la smirghel
Urmeaza lipirea placajelor conform tehnicii „Butt Strap”. Am amestecat rasina epoxi cu ghips pana la consistenta laptelui batut. In prealabil toate partile ce urmeaza sa fie lipite sunt umezite cu rasina epoxi ne-ingrosata.
O fixam bine si lasam la uscat 12-18 ore. Noaptea polimerizarea este foarte lenta din cauza ca temperatura scade sub 20 grade.Polimerizarea completa se termina abia dupa 10 zile parca.
Lipim si celelalte placi…
O greseala copilareasca: am lipit doua placi identic si nu simetric (insemnanad ca lipitura Butt Strap iese pe exteriorul barcii, ceea ce nu este acceptabil). Am taiat lipitura cu fierastraul pendular si cu dalta am indepartat placajul Butt Strap. Dupa 1 ora de lucru placile erau la fel ca inainte:
Intre 2 uscari mai taiem piesele cadru:
Lipim si ultimele piese. Baloo face un lipici excelent, de densitatea mustarului. Sendrea foloseste cantarul intr-un mod aparte; ochiometric. Pentru el cantarul este un suport pentru pahar, ca sa nu murdareasca cu rasina placajul. Sa speram ca tine…
incepem sa coasem placile…
Facem gaurile pentru urmatoarea placa ce trebuie „cusuta”
montam etrava si cadrul cu usa spre cabina
coasem si ultimele placi…
In locurile cu tensiune mare folosim sarma zincata. (rasina nu prinde pe zinc)
Pentru a fixa placile vom folosi un chit gros de epoxi cu rumegus de lemn. Pentru a face priza buna umezim in prelabil imbinarile cu rasina.
Dupa uscare vom putea indeparta bridele de plastic si sarmele.
7 Octombrie 2011
Proaspat intorsi din concediu reluam munca la barca. Taiem toate bridele si sarmele. Rasturnam barca pentru a lucra mai usor dar inainte trebuie inlaturat cadrul central.
Cu noul slefuitor cu banda munca devine distractie. Mushca din placaj si rasina de numa numa. Urmeaza finalizarea lipiturilor.
Temperatura la Brasov a scazut la 3 grade noaptea. Duminica dimineata era zapada pe jos. Garajul abia ajunge la 17-18 grade cu centrala pornita. Am lasat caldura peste noapte dar rasina era inca lipicioasa dimineata. Ma gandesc serios la o solutie de incalzire aditionala.
22 Octombrie 2011:
Etapa ce urmeaza m-a surprins din punct de vedere al timpului planificat.
Imbinarile trebuiesc acum chituite cu epoxy si rumegus apoi ramforsate cu banda de fibra de sticla:
Nu am gasit banda de fibra de sticla in romania, ce am folosit aici este comandat din America pt ca un prieten tocmai ce vizita continentul. Sigur poate fi comandata din Europa. In orice caz, merita efortul de a o procura.
29 Octombrie 2011:
Am terminat de ramforsat cu fibra si ultima lipitura. Satul de chitul cu rumegus am folosit ghips. Se modeleaze foarte bine, dar cred ca adauga greutate. Se spune ca ghipsul trebuie tinut la cuptor inainte de a fi folosit pentru a indeparta orice urma de apa.
Prova o intaresc cu lemn de esenta mai tare, fag.
24 Martie 2012:
Odata cu inceperea primaverii santierul prinde viata. Am montat copastiile si structura de rezistenta din prova. Am avut doar 12-14 menghine si m-am cam chinuit. Am stat dupa fiecare lipitura sa se intareasca si am mitraliat 100-200 grame de holzsuruburi in ajutor.
Protectia prova este fag si a stat peste iarna de indoit.
1 Aprilie 2012:
Incepe sa devina grea si am nevoie tot timpul de inca 1-2 persoane sa ma ajute s-o mut de colo colo. Cu setul de roti acum pot sa o manuiesc singur.
1 Aprilie 2012
Frigul nu ne-a oprit nici week-endul asta, am finalizat copastiile interioare si exterioare si am asezat intrarea in cabina. Placajul l-am fixat in sipci de brad pe o parte si chit epoxi cu rumegush si banda de fibra de sticla pe cealalta parte.
A mai trecut un week-end si barca noastra a mai pus cateva kilograme. Am muncit cu mult spor si cu nelipsitul Baloo. Nu am facut multe lipituri cu epoxi ci mai mult am ciopartzit lemn. Asta ne-a permis sa avansam binisor.
De la Hornbach am cumparat un lipici pentru lemn poliuretanic. Se aplica in strat subtire dar lemnele trebuiesc sa fie stranse ferm pentru ca se expandeaza. Avantaje: rapid, timp de uscare 4h, nu e capricios la temperaturi scazute, lipeste deosebit de bine si rezista la apa, chiar si apa de mare.
PS: Baloo e foarte bun la X si 0.
20 Aprilie 2012
Incepem constructia structurii de rezistenta pentru banci si pentru pat. Am mai lasat putina treaba si pentru data viitoare.
Avansam vazand cu ochii. Cu 30 de grade sub folie rasina polimerizeaza bine peste noapte.
Urmeaza sa intoarcem barca care deja are peste 100kg pentru a-i trage al doilea strat de fibra. Nu va fi usor.
Ne gandeam sa facem doua capre tzapene pe care sa sprijinim pupa si prova, lasand cabina sa atarne cu capul in jos intre ele.
A fost nevoie de 3 baieti, 2 fete si 2 capre
Iunie 2012
chituit, shlefuit, chituit iar, grunduit si prima mana de vopsea.
Am folosit chit auto. Avantajul e ca in 20-30 minute se intareste complet si poate fi shlefuit. Dezavantajul: se intareste prea repede. Am timp de aplicare doar 2-3 minute dupa ce-l prepar. Asa ca trebuiesc facute portii mici.
Nu sunt multe de zis… vopsitul decurge relativ bine. Am intampinat ceva probleme cand am vopsit seara pentru ca, atrase de lumina, s-au lipit cateva molii de barca. Si ziua a trebuit sa stau cuminte ca sa nu ridic praful pe vopsea.
lucrari la ferestrele laterale:
11 August 2012:
Am rasturnat barca in 4 persoane, cred ca avea lejer peste 150 kg.
O zi intreaga am bibilit bancile din cockpit si usile de vizitare. Apoi am terminat de asezat placile cabinei (parte de sus).
Am pus un strat de fibra pe punte si am dat si a doua mana de rasina. Capacul de la intrarea in cabina este si el aproape gata. Baloo a tras o mana de rasina pe intreg interiorul. inca 2-3 week-enduri si e gata.