Crew Briefing

Material introductiv

Reguli de conduita/siguranta la bord

– Skipperul este direct razpunzator penal si moral de siguranta si integritatea echipajului si a ambarcatiunii
– Notificati skipperul daca ati observat o defectiune/avarie, vreti sa intrati in apa, vreti sa plecati inot de la barca, daca suferiti de afectiuni care va pot pune viata in pericol, nu stiti sa inotati sau aveti fobie de apa
– Conduita in marine – muzica si zgomotul limitate la nivel minim
– Deplasarea pe barca se face asigurandu-va intotdeauna cu o mana de barca
– Riscul cel mai mare si frecvent: alunecarea pe scara de coborare in barca in special cand este uda sau in timpul mersului, alunecarea pe scarile laterale la catamaran, alunecarea pe fibra de sticla sau parchet ud
– Urcarea si coborarea din dinghy (barca gonflabila de deplasare) se face cu centrul de greutate cat mai jos pasind in interiorul barcii, nu pe flotorul acesteia
– In apa se intra doar dupa oprirea motoarelor
– Boli cronice/ tratamente, alergii – comunicati skipperului + indicatii de interventie in cazul unui episod simptomatic
– Cockpitul (zona din spate a barcii) – cea mai sigura zona de pe punte
– Nu calcati pe hublouri (geamuri), nu le acoperiti cu prosoape sau alte obiecte care pot impiedica observarea lor
– Atentie sporita noaptea la hublourile deschise in momentul deplasarii pe barca
– Pentru cei care nu stiu sa inoate sau au fobie de apa este recomandat purtarea vestei de salvare la deplasarea cu dinghy-ul
– Nu traversati prin zona de actiune a partii orizontale a catargului (Boom/Ghiu)
– Orice miros de gaz se raporteaza la skipper
– Paramele se manevreaza doar in palma, nu pe dupa incheietura, gat, picior, etc…
– La mersul pe vele toate obiectele, in special cele din sticla, din cockpit, salon, cabine si bai care se pot sparge se vor asigura temeinic iar hublourile se vor inchide etans
– Cel putin un om in afara de skipper trebuie sa cunoasca localizarea sigurantelor inclusiv siguranta de la ancora (windlass)
– Folosirea dinghy-ului si a motorului se va face dupa un scurt instructaj, cheia de pornire va fi asigurata de incheietura mana
– Pietrele ascutite si aricii de mare pot provoca raniri serioase, folositi incaltari adecvate
– Maxim 1-2 pers sunt permise in acelasi timp pe plasa catamaranului
– Pe timpul noptii gazul se inchide de la vana de gaz
– In cazul unei flacari deschise, la bucatarie, se poate folosi un prosop doar din bumbac sau o patura speciala pentru incendiu cu care se acopera flacara
– Familiarizati-va cu localizarea si modul de folosire a vestelor de salvare si a extinctoarelor

Confortul la bord

– Apa la bord este limitata, o utilizam cu economie, incercam sa evitam sa spalam vasele cu apa curgand continuu
– Spalarea vaselor se face prin rotatie
– Evitati bagajele de tip troler hardcase pentru ca spatiul la bord e redus si sunt foarte greu de depozitat, indicate sunt gentile pliabile
– Dupa folosire baile sa ramana in aceeasi stare cum v-ar placea sa le gasiti
– Atentie – este interzis a arunca hartia igienica sau orice fel de obiect in vasul de toaleta, aceasta se blocheaza si costa ~300 euro repararea ei. Nu se recomanda inghitirea samburilor de masline pt ca nu se digera integral si pot avaria mecanismul toaletei. Folositi cosul de gunoi sau o punga speciala
– De obicei baile au un miros pregnant care poate fi indepartat folosind ventuze deo aplicate pe vasul de toaleta sau deodorante Glade de baie
– Folositi incaltaminte usoara cu talpa aderenta, evitati pantofii cu toc sau cu insertii metalice care pot avaria podeaua barcii
– A se evita deplasarea pe barca cu incaltamintea de strada, recomandata este incaltamintea dedicata cu talpa curata (incaltaminte sailing, flip flop, etc…) sau mersul in picioarele goale
– Nisipul adus in barca se curata greu – cand mergem cu dinghy la plaja, curatam slapii, incaltamintea, inainte de urcarea in barca
– Succesul unei saptamani de sailing este strans legat de lucrul in echipa (incluziune, empatie, activitati în folosul echipajului)
– In ancorajele unde se face baie se va folosi doar toaleta prevazuta cu tanc de colectare – Waste Tank + instructiuni de inchidere/deschidere a acestuia
– Nici un dispozitiv de pe barca nu trebuie fortat, exista un motiv pentru care merge greu
– Pregatire sailing: strangem obiectele ce pot sa se rastoarne, sparge si inchidem hublourile etans
– Cand facem sailing, barca se inclina, este perfect normal si in siguranta
– In caz de rau de mare: consum redus de mancare (grasa), o feliuta de ghimbir sub limba, privirea la orizont, stat la timona, evitarea coborarii in barca, evitarea mirosurilor puternice, inclusiv fum de tigara. Pastilele pt rau de mare trebuiesc luate preventiv cu minim 1-2 ore inainte de plecare
– Atentie la alimentarea barcii cu apa, verificati ca pe duza de alimentare sa scrie WATER, nu WASTE si in niciun caz DIESEL
– Initiativa e incurajata, dar e important sa fie confirmata cu skipperul
– Ascultati si tineti cont de parerea fiecaruia
– Pompe care merg in gol o perioada extinsa de timp sunt predispuse sa se arda/strice, anuntati skipperul
– Incercati sa pastrati masa skipperului libera, nu depozitati bagaje sau alte lucruri neesentiale pe ea
– Garantia barcii in suma de 2500-4000 euro este asigurata de catre skipper, daunele cauzate din greseala vor fi impartite de intreg echipajul. (Suma minima pt claim este de 100 Eur) Daunele produse ca urmare a nerespectarii grave a indicatiilor skipperului si/sau care incalca regulile de bun simt nu vor fi suportate de catre echipaj, la fel si greselile de pilotaj/acostare ale skipperului.
– La debarcare (finalul săptămânii), barca trebuie să rămână curată, vasele/paharele spălate, mâncarea neutilizată să fie strânsă într-un loc, coșurile de gunoi din băi golite iar gunoiul menajer dus la tomberon
– Nu aruncati in mare altceva decat deseuri organice
– Gunoaiele se strang pe cat posibil selectiv – menajer si sticla, plastic, carton
– Alimentarea dispozitivelor se face la 12V prin priza de masina sau 5V prin priza USB, unele barci dispun de invertor sau generator care ofera 220V
– Placa de par sau uscatorul de par pot fi folosite doar daca barca dispune de generator sau este conectata la o statie de curent din marina/port

Manevra de acostare

– Reducem volumul sau inchidem muzica pe timpul manevrei de acostare
– Aparam barca doar cu fenderul, exclus mana sau piciorul
– Permitem vizibilitatea skipperului
– Comenzi se primesc doar de la skipper, nu de la alti experti
– Nu incercam sa convingem skipperul sa acostam in alta parte fata de plan

Evitarea accidentelor

– Nu lasati sursele de foc activ nesupravegheate
– Nu mergeti pe intuneric pe partea exterioara a barcii fara o sursa de lumina cu care sa vedeti pe unde calcati
– Folositi incaltaminte adecvata de inot pentru a nu va accidenta in arici de mare sau stanci ascutite
– Asigurati-va in timpul mersului cu o mana de barca, nu alergati, nu sariti
– Nu pasiti cu picioarele ude in interiorul barcii, podeaua devine foarte alunecoasa
– Nu actionati comenzi, comutatoare, frane fara sa stiti cum functioneaza sau ce utilitate au
– In cazul unei sticle sparte toata lumea trebuie sa se incalte pana la curatarea zonei de cioburi
– Daca ati consumat mai mult alcool decat este cazul este bine sa stati in zona cockpitului sau in cabina
– Pasiti cu grija pe pasarela dintre barca si ponton, nu sariti, nu alergati
– Este strict interzis sa sariti din barca sau din dinghy in timpul mersului, va puneti viata in real pericol
– In timpul mersului pe vele sau pe valuri mari stati in zona cockpitului si limitati cat mai mult drumurile in interiorul barcii pentru a evita accidentarile sau raul de mare
– Evitati sa gatiti pe aragaz, in mers, cu apa fierbinte, ulei incins
– Folositi vesta de salvare daca nu stiti sa inotati foarte bine, aveti fobie de apa sau posibil carcei
– Nu scoateti mana sau piciorul in afara barcii in timpul acostarii

Prezentare manevre si situatii de urgenta

– Familiarizarea cu numarul de urgenta a tarii in care navigam. (112 in Grecia)
– Identificarea hamurilor, a vestelor de salvare, a extinctoarelor, a barcii de salvare, a EPIRB-ului, a colacului de salvare si a trusei de prim ajutor
– Om la apa – MOB – prezentare procedura de salvare
– Incendiu – folositi extinctor, patura de incendiu sau prosop din bumbac (interzis material sintetic)
– Acostare – muzica oprita, prezentarea planului de acostare si atribuirea rolurilor – ancora, parame, fendere, fender mobil, linie la tarm; in timpul manevrei, membrii echipajului indeplinesc sarcinile repartizate, ascultand doar instructiunile skipperului
– Ancorare – incaltaminte adecvata, mod operare ancora, localizare telecomanda windlass, monitorizare camera lantului, lungime lant, localizare comutator siguranta windlass si comutator ancora panou comanda, comunicare skipper, recuperarea lenta a ancorei, asigurare ancora
– Dinghy – mod pornire/oprire motor dinghy, ridicare motor din apa in proximitatea tarmului, atentie la oameni in apa, stanci sau parame
– Vesta de salvare – mod de utilizare
– Liferaft – mod teoretic de utilizare
– Pornirea si oprirea motorului ambarcatiunii

Conservarea si protejarea mediului

– Colectati gunoiul separat, sticlele, cartoanele si plasticele separate de gunoiul menajer
– Nu aruncati in apa mucuri de tigara
– Deseurile organice se pot arunca in apa dar nu in zona golfurilor/porturilor/marinelor
– Folositi detergent de vase si geluri de dus prietenoase cu mediul acvatic
– Nu lasati deseuri pe plaje – sticle, pahare de plastic, etc…
– Nu luati „suveniruri” in cantitati mari de pe plaje – pietre, scoici, etc…
– Incercati ca amprenta lasata asupra mediului sa fie minima iar daca vreti sa faceti si un bine naturii incercati sa strangeti pe cat posibil gunoaiele gasite pe plajele salbatice